NASK – Państwowy Instytut Badawczy zrealizował badania „Nastolatki wobec zakupów w internecie” w 2018 r. Celem projektu była diagnoza oraz interpretacja zakupowych zachowań polskich nastolatków w internecie, a także opinii młodych na temat zagrożeń bezpieczeństwa i utraty prywatności w sieci podczas praktyk e-commerce. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące m.in.: aktywności online w celach zakupowych, urządzeń mobilnych, świadomości zagrożeń czy doświadczeń oraz sposobów reagowania na oszustwa związane z zakupami przez internet.
Badanie ogólnopolskie wśród uczniów zostało zrealizowane w czwartym kwartale 2018 roku. Przeprowadzone przez wykwalifikowanych ankieterów metodą ankiety audytoryjnej (PAPI, Paper and Pen Interviewing) na reprezentatywnej grupie 1019 uczniów zrekrutowanych z: siódmych klas szkół podstawowych i pierwszych klas szkół gimnazjalnych (13 lat); oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych, czyli uczniowie drugich klas liceów i techników (17 lat). W analizie wyników obie grupy traktowane są zbiorczo jako kategoria „nastolatków”. Tematem niniejszego raportu są praktyki, świadomość i postawy młodzieży związane z finansami i zakupami elektronicznymi.