Aktualności

Święta przed telewizorem- jakie filmy najczęściej oglądamy w Boże Narodzenie?

Artykuł / 23.12.2021

Święta przed telewizorem- jakie filmy najczęściej oglądamy w Boże Narodzenie?

Troska o zdrowie swoje oraz najbliższych sprawia, że spora część osób decyduje się na kameralne spędzanie świąt. Wolny czas sprzyja korzystaniu z rozrywki w grach i social mediach. Ale nadal popularnym zajęciem w tym czasie jest dla wielu oglądanie świątecznych propozycji filmowych.

Każda rodzina obchodzi Boże Narodzenie trochę inaczej, każda ma jakieś własne zwyczaje i tradycje. Są jednak rzeczy – z czym większość z nas może się zgodzić – niezbędne, aby podtrzymać charakter Świąt. Jest to między innymi ozdabianie choinki, kupowanie prezentów, śpiewanie kolęd, a przede wszystkim wigilijna kolacja i spotkania z bliskimi. Do tych wielopokoleniowych tradycji powoli dodajemy nowe, wykorzystujące media i technologie internetowe.

Polacy w okresie świątecznym bardzo lubią oglądać na YouTube vlogmasy (połączenia słów vlog oraz Christmas – materiały o tematyce świątecznej ) oraz słuchać kolęd. W 2020 roku Polacy obejrzeli ponad 54 miliony godzin wideo dotyczących Świąt Bożego Narodzenia. Platforma YouTube dla wielu użytkowników jest także źródłem inspiracji prezentowych. YouTube pomaga także Polakom w decyzjach zakupowych, wskazało tak prawie 70% respondentów.

Z analiz portalu YouTube wynika, że w okresie świątecznym rośnie aktywność na tej platformie: widać znaczny wzrost pozytywnych ocen filmów (o 27%), jak również o 14% więcej udostępnień. Interakcje w czwartym kwartale 2020 roku wzrosły o prawie 30% w porównaniu z rokiem 2019. Wyjaśnienie tego zjawiska można łączyć z sytuacją pandemiczną, gdyż prawie każdy z Polaków więcej czasu spędzał w domu, ograniczając spotkania z rodziną, co wpłynęło na większą intensywność użytkowania mediów społecznościowych. Szczególnie popularne w okresie grudniowym są kategorie filmów takie jak Wigilia oraz zwyczaje świąteczne. Równie popularne na YouTube są kolędy, których popularność w 2020 roku wzrosła o 22 %.

Coraz więcej Polaków przemyca do tradycji polskiej zachodnią modę obchodzenia Świąt często zaczerpniętą z amerykańskich filmów. Dla naszych zachodnich sąsiadów tradycje świąteczne według portalu Statista to przede wyzyskiem: świąteczna muzyka, która znajduje się na szczycie listy świątecznych must-have. Prawie połowa Amerykanów uważa właściwe melodie za istotną część sezonu świątecznego, niezależnie od tego, które piosenki świąteczne są „właściwe”. Filmy bożonarodzeniowe, takie jak „Kevin sam w domu”, „To właśnie miłość” i (dla niektórych) „Szklana pułapka”, to kolejny kluczowy składnik sezonu świątecznego, a ponad 40 %  Amerykanów nazywa je niezbędną tradycją.

Odpowiedzi Amerykanów na pytanie o to, co myślą o okresie świątecznym, pokazują, że społeczność i rodzina wciąż wygrywają z komercyjnymi aspektami świąt. Prawie 65% respondentów nie może się doczekać spędzenia czasu z przyjaciółmi i rodziną. Co ciekawe, Amerykanie wolą dawać prezenty niż je otrzymywać.

Najbardziej dochodowe filmy o tematyce bożonarodzeniowej

Jak podaje serwis Statista „The Grinch” z 2018 roku to film o tematyce bożonarodzeniowej, który podbił serca większości widzów na całym świecie. Animowany film wytwórni Universal z głosem Benedicta Cumberbatcha zarobił 512,3 miliona dolarów brutto w ciągu zaledwie trzech lat, co czyni go najlepiej zarabiającym filmem bożonarodzeniowym wszechczasów. „Home Alone” (po polsku „Kevin sam w domu”), świąteczny klasyk z 1990 roku, zajmuje drugie miejsce w rankingu, według Box Office Mojo. Ulubieniec wielu rodzin grany przez Macaulaya Culkina przyniósł na całym świecie 476,7 miliona dolarów. Podobnie wysoko na liście znajduje się film animowany „Opowieść wigilijna” produkcji Disneya, który 57% swoich zysków zarobił na międzynarodowej widowni.

Definiując gatunek szerzej, za najbardziej dochodowy film bożonarodzeniowy można by uznać… „Iron Man 3”. Mimo że jego premiera miała miejsce w maju, to akcja rozgrywa się w grudniu, a Boże Narodzenie pozostaje istotnym elementem fabuły. Film od 2013 roku zarobił na całym świecie 1,2 miliarda dolarów. Najbardziej udanym filmem, który miał premierę 25 grudnia 2002 roku, czyli faktycznie w świąteczny weekend, jest film z Leonardo  DiCaprio „Złap mnie, jeśli potrafisz”. Film od czasu premiery zarobił 352,1 miliona dolarów. 

Polskie zwyczaje świąteczne

Wyniki badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej pokazują, że okres Świąt Bożego Narodzenia jest dla Polaków bardzo ważny, szczególnie w aspekcie pogłębiania i budowania relacji rodzinnych. Raport z badania Kantar wskazuje, że dla zdecydowanej większości Polaków (89%) etap przygotowania do Świąt to ważny element budowania relacji w rodzinie.

Dla 80 proc. pytanych osób przerwa świąteczna to okazja do budowanie relacji, na które na co dzień nie ma czasu, natomiast 88%. przyznaje, że przekazywanie rodzinnych zwyczajów i tradycji świątecznych to ważny element budowania wspólnoty w rodzinie – mówi minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.

Polacy stawiają na rodzinny wymiar świąt. Na pytanie, co najbardziej lubimy w Świętach Bożego Narodzenia, Polacy odpowiadali najczęściej, że wspólne spędzanie czasu z rodziną (74 %) oraz spotkania z bliskimi (48%). Co trzeci ankietowany (36%) wskazał na odpoczynek od pracy. Najważniejszymi zwyczajami i tradycjami rodzinnymi związanymi ze Świętami dla ponad połowy Polaków są: wspólna kolacja wigilijna (58%), dzielenie się opłatkiem (52%) i dekorowanie choinki (41%).

W czasie zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia warto wykorzystać zdobycze technologicznej rewolucji po to, by spędzić je jak najbardziej wartościowo. Niekoniecznie przed telewizorem, ale stawiając na kontakt i relacje z ludźmi, którzy w tym dniu nie mogą osobiście nam towarzyszyć.

#święta 2021 #social media #pandemia #media cyfrowe #filmy

/kontakt/deklaracja-dostepnosci/polityka-prywatnosci/