Aktualności

SPAM – dlaczego jest szkodliwy?

Artykuł / 09.06.2022

SPAM – dlaczego jest szkodliwy?

Przesyłanie informacji za pomocą poczty e-mail czy komunikatorów społecznych to dziś najpopularniejsze sposoby wymiany informacji. Nie są one jednak wolne od pewnych niedogodności, m.in. spamu.

Posiadacze poczty e-mail na pewno wielokrotnie spotykali się z wiadomością, której nie oczekiwali i nie chcieli otrzymać. Takie wiadomości w ogólnym obiegu nazywane są spamem.

Słowo Spam w tłumaczeniu z języka angielskiego oznaczający mielonkę, są to niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne. Miejscem, gdzie najbardziej rozprzestrzenia się spam, jest poczta elektroniczna oraz Usenet.

Według raportu ENISA z 2020 roku pt. ,,Spam – Krajobraz zagrożeń wg Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA)” początki wysyłania wiadomości o charakterze spamu datuje się na 1978 rok. Po raz pierwszy taka wiadomość została wysłana do 393 osób przez menadżera ds. marketingu za pośrednictwem sieci ARPANET. Wiadomość miała charakter kampanii reklamowej nowego produktu firmy.

W raporcie ENISA czytamy również, na czym polega SPAM:

Spam polega na masowym wysyłaniu niechcianych wiadomości. Jest uważany za zagrożenie dla bezpieczeństwa cybernetycznego, gdy jest używany jako wektor ataku do dystrybucji lub umożliwiania innych zagrożeń.

 

Z badania realizowanego w 2021 roku dotyczącego wykorzystywania poczty elektronicznej w Polsce dowiadujemy się, że dla co trzeciego (33,25%) respondenta spam jest niezamówioną wiadomością handlową oraz wiadomością, która coś reklamuje (37,25%). Najczęściej wskazywaną odpowiedzią (71%) było, że spam to wiadomość, której respondenci nie chcą otrzymać.

 

Większość respondentów wskazywała, że w 2021 roku otrzymywała dziennie wiele wiadomości spamowych. Prawie 40% otrzymywało od 4 do 10 wiadomości spam, a tylko 5% twierdziło, że nie otrzymało jej w ogóle. Blisko 8 na 100 zapytanych zadeklarowało, że dziennie na jego pocztę e-mail wpływa ponad 21 niechcianych wiadomości o charakterze spamu.

Spam – dlaczego jest szkodliwy ?

Z raportu ENISA Threat Landscape 2021 (ETL) dowiadujemy się, że zagrożenia związane z pocztą e-mail konsekwentnie zajmują wysokie miejsca na liście głównych zagrożeń od wielu lat. Zbiór zagrożeń dotyczący obszarów poczty elektronicznej wykorzystuje słabości ludzkie i nawyki w korzystaniu z poczty e-mail. Ma na celu manipulowanie ludźmi do takiego stopnia, aby padli ofiarą ataku. Zagrożenia związane z pocztą e-mail mniej dotyczą kwestii technicznych podatności systemów informatycznych, ale przede wszystkim świadomości użytkowników końcowych i wykorzystywania nieodłącznego zaufania. Do zagrożeń należą głównie: phishing, spear-phishing, smishing, vishing, kompromitacja biznesowej poczty e-mail (BEC) i spam.

Natomiast z raportu ENISA z 2020 roku pt.,, Spam – Krajobraz zagrożeń wg Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) dowiadujemy się, że 85% wszystkich wiadomości e-mail przesłanych w kwietniu 2019 roku było spamem. W 2019 roku wykryto 14 milionów wiadomości spam związanych z wymuszeniami o charakterze seksualnym. Blisko 60% kont e-mail w branży wydobywczej było adresatami spamu. 13% przypadków naruszenia bezpieczeństwa danych było spowodowanych przez złośliwy spam. Niespełna połowa (42%) dyrektorów ds. bezpieczeństwa informacji (CISO) miała do czynienia z co najmniej jednym incydentem związanym ze spamem.

 

#internet #komunikacja internetowa #bezpieczeństwo w sieci #spam #cyberzagrożenia #ENISA

Autor: Mariola Błażej

/kontakt/deklaracja-dostepnosci/polityka-prywatnosci/