Aktualności

Polacy i karty płatnicze

Artykuł / 11.07.2022

Polacy i karty płatnicze

Pandemia koronawirusa nagle i szybko zmieniła obraz rynku płatności. W tym czasie większość transakcji odbywała się bezgotówkowo.

Nowoczesne technologie pozwalają dziś na dużo więcej niż tylko zwykła płatność kartą kredytową. Urządzenia mobilne, np. smartfony w autoryzacji transakcji za pomocą technologii zbliżeniowej, wykorzystują w rzeczywistości programy umożliwiające łączenie się z kontem bankowym bezpośrednio z telefonu. Płatności zbliżeniowe z roku na rok zyskują na popularności dlatego, że stanowią jedną z najbardziej nowoczesnych, szybkich i co równie ważne – niebywale wygodnych form regulowania należności. Nie musimy wprowadzać danych do czytnika, przy małych transakcjach nie musimy podawać kodu PIN, czy też podpisywać jakichkolwiek rachunków.

Według raportu Statista Polska to jeden z najbardziej rozwiniętych krajów w Europie pod względem wykorzystania nowoczesnych technologii do płatności bezgotówkowych, a udział płatności gotówkowych w stosunku do płatności bezgotówkowych z roku na rok maleje. W 2021 roku 64%. Polaków dokonało płatności kartą, a odsetek dokonujących płatności gotówkowych wyniósł 22%. W tym samym okresie ponad 21 mln Polaków aktywnie korzystało z bankowości internetowej, a 16,5 mln z aplikacji mobilnych. Rynek e-commerce przez pandemię koronawirusa rozwijał się bardzo dynamicznie, dzięki czemu płatności elektroniczne w bardzo szybkim tempie drastycznie zyskały na popularności.

W raporcie Narodowego Banku Polskiego (NBP) pt. „Informacja o kartach płatniczych IV kwartał 2021 r.” można przeczytać, że na koniec 2021 roku na rynku polskim znajdowało się 43,3 mln kart płatniczych, to jest o 470 tys. więcej kart niż w III kwartale 2021 roku (wzrost o 1,1%). Podstawową kategorią kart w Polsce są karty debetowe (82,5%). Łączna liczba kart debetowych na koniec 2021 roku wyniosła 35,7 mln sztuk i w ciągu I kwartału zwiększyła się o 242 tys. (wzrost o 0,7%). Karty kredytowe to druga kategoria kart najczęściej spotykanych w Polsce (12%), których łączna liczba wyniosła 5,179 mln sztuk. Charakterystyczną cechą na polskim rynku jest dominujący udział zbliżeniowych kart płatniczych. Na koniec 2021 roku w Polsce było 40,2 mln sztuk takich kart. Udział kart zbliżeniowych w ogólnej liczbie kart płatniczych w ubiegłym roku (2021) wyniósł 92,9% (w poprzednim kwartale udział ten stanowił 92,4%).

Z raportu zrealizowanego przez Instytut Badań Pollster w ramach kampanii Warto bezgotówkowo na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości pt. „Płatności bezgotówkowe oczami Polaków 2021„ wynika, że w obserwowanym okresie (od 2019 roku do 2021 roku) 6 na 10 Polaków wskazało płatność kartą jako najczęstszą metodę płatności. Na płatności gotówką zdecydował się co piąty ankietowany (2019 – 20% vs. 2020 – 20% vs. 2021 – 22%). W 2021 r. jedynie 5% płaciło za pomocą urządzeń typu zegarek (spadek 2% w porównaniu z rokiem 2020). Jeśli chodzi o formy transakcji bezgotówkowych, z których Polacy korzystają najczęściej, to z danych wynika, że najpopularniejszą  formą jest karta płatnicza – tak wskazała ponad połowa ankietowanych (55%). Na drugim miejscu znajduje się jest BLIK (35%) oraz płatności internetowe (32%). Blisko co dziesiąty respondent badania wskazał, że posiada więcej niż dwie karty płatnicze (8%). Ponad połowa (60%) posiada wyłącznie jedną taką kartę. Natomiast dwoma kartami przy płatnościach posługuje się niespełna co trzeci ankietowany (28%).

Płatności bezgotówkowe to najnowsze metody płatności, z której korzysta większość Polaków posiadających karty płatnicze i nic nie wskazuje na to, że preferencje mogą się zmienić. Dlatego bardzo ważne w tym kontekście jest dbanie o bezpieczeństwo swojej karty płatniczej i danych, które za pomocą niej można uzyskać. Jak podaje NBP w IV kwartale 2021 r., według danych pochodzących od agentów rozliczeniowych, odnotowano 8 432
operacje oszukańcze dokonane kartami płatniczymi na kwotę 4 793 137 zł. Duże znaczenie w kwestii dbania o bezpieczeństwo finansowe ma ochrona urządzeń wykorzystywanych przez użytkowników, a szczególnie szyfrowana transmisja danych, odpowiednie oprogramowanie chroniące przed wirusami i atakami hakerskimi, czy proste metody zabezpieczające dostęp do urządzeń.

#karty płatnicze #płatności #płatności bezgotówkowe #e-commerce

Autor: Mariola Błażej

/kontakt/deklaracja-dostepnosci/polityka-prywatnosci/