Aktualności

Koniec roku czasem wielkich zakupów- ile Polacy wydają i co kupują na świąteczne prezenty?

Artykuł / 21.12.2021

Koniec roku czasem wielkich zakupów- ile Polacy wydają i co kupują na świąteczne prezenty?

Grudzień to dla wielu Polaków wyjątkowo „gorący” okres. Święta Bożego Narodzenia uroczyście obchodzi większość naszych rodaków. Nieodłącznym elementem tych Świąt jest robienie wypieków, przystrajanie domów i kupowanie prezentów. Coraz więcej sprawunków załatwiamy przez internet.

Rok 2021 podobnie jak poprzedni zostanie przez wielu zapamiętany jako czas niepokoju o zdrowie i życie swoje oraz najbliższych, jak również troski o stan finansów. Fundacja Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS w grudniu 2020 roku przeprowadziła ogólnopolskie badanie i zapytała respondentów o ich plany świąteczne, a w szczególności o zamiary związane z zakupami i gospodarowaniem pieniędzmi. Według odpowiedzi respondentów, chociaż atmosfera świąteczna sprzyja mnożeniu się wydatków, to w tym roku planujemy je z mniejszym rozmachem.

Przeciętna polska rodzina na wydatki związane ze Świętami Bożego Narodzenia w 2020 roku planowała wydać średnio 1148,24 zł . To o 1,8% mniej niż w 2019 roku, w którym poziom deklarowanych wydatków wyniósł 1181,85 zł – czytamy w raporcie IBRiS.

Według raportu IBRiS z 2020 roku blisko 72% Polaków wskazało, że zakupy zrobi przez internet, przy czym ponad 26% za pomocą swojego telefonu/smarfonu. W konkretnym wyspecjalizowanym sklepie prezenty kupi blisko 24% ankietowanych, a prawie 18% w hipermarkecie lub supermarkecie. W pierwszej piątce najczęściej planowanych prezentów w 2020 roku znalazły się: kosmetyki i perfumy wskazała tak prawie połowa badanych (45,3%), zabawki wskazał ponad co trzeci respondent (36,2%). Następnie prawie co trzeci ankietowany wskazał na słodycze (30,7%), ubrania i bieliznę (28,5%) oraz książki (27,6%). Co siódmy ankietowany wskazał, że na prezent wręczy pieniądze (15,1%), co dziewiąty, że będzie to elektronika – np. głośniki czy drony (10,7%), na wręczenie prezentów luksusowych zdecydował się co dziesiąty badany (10%). Niespełna 10% wskazało na gry komputerowe (9%) czy karty podarunkowe (7%).

W grudniu 2021 roku IBRiS ponownie przeprowadził badania i wydał raport pt.: „Raport Świąteczny – Boże Narodzenie 2021”, z którego wynika, że przeciętna polska rodzina na zakupy świąteczne w 2021 roku wyda średnio 1277,30 zł. Jest to wzrost o 11,2 p.p w stosunku do 2020 roku, a 8,1% w porównaniu do 2019 roku.  Natomiast najczęstszą kwotą wydatków świątecznych w polskich domowych będzie 1000 zł.

Następnie jak wynika z raportu „Nastroje i plany polskich konsumentów w dobie koronawirusa” autorstwa ekspertów Federacji Konsumentów, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, SYNO Poland i ABR SESTA, sytuacja finansowa ponad połowy Polaków (52 proc.) pogorszyła się w związku z pandemią koronawirusa.

W raporcie „Nastroje i plany polskich konsumentów w dobie koronawirusa” można znaleźć informacje na temat wydatków i świątecznych planów zakupowych Polaków na rok 2021 w związku z gorszą sytuacją finansową oraz pandemią koronawirusa:

Największy udział w budżecie wydatków świątecznych Polaków stanowią przygotowania do świąt (średnio 522 zł), druga w kolejności pozycja to prezenty (średnio 507 zł). W porównaniu do zeszłego roku w dalszym ciągu badani planują wydać najczęściej pomiędzy 201 zł a 500 zł na przygotowanie do świąt oraz na prezenty. 4/5 badanych planuje sfinansować święta Bożego Narodzenia z własnych środków (bieżące dochody i/lub oszczędności). Reszta skorzysta z mieszanych form finansowania (środki własne + zobowiązania) albo jeszcze nie wie skąd weźmie na nie środki. Większość osób planuje kupić prezenty na minimum 8 dni przed świętami (75%). Kobiety częściej wcześniej kupują prezenty, natomiast mężczyźni częściej robią to na ostatnią chwilę (do 7 dni przed świętami). Prezentów częściej nie planują kupować osoby po 54 roku życia, mieszkające samotnie, nie mające dzieci na utrzymaniu, żyjące skromnie lub bardzo skromnie– możemy przeczytać w raporcie.

Badania na temat zachowań zakupowych Polaków w okresie świątecznym, w ostatnim kwartale 2021 roku realizowała także firma Deloitte pt.: „Zakupy Świąteczne 2021”. Sprawdzano w nim między innymi wpływ pandemii COVID-19 na zachowania konsumenckie w okresie świątecznym, a także sytuację materialną Polaków oraz jakie kanały zakupowe najchętniej Polacy wybierają i jakie kwoty planują wydać na prezenty.

Z danych z raportu Deloitte wynika, że:

W te święta Polacy szacują, że wydadzą o ponad 200 zł więcej niż w 2020 roku. Dzieje się tak, pomimo przeważających negatywnych ocen odnośnie zmiany naszej sytuacji ekonomicznej (42% osób oceniło ją jako gorszą w stosunku do analogicznego okresu w roku 2020, zaledwie 21% uznało, że ich sytuacja się poprawiła). Oznacza to, że nasze zakupy będą mniejsze albo podobne, ale za wyższą kwotę w związku z rosnącymi cenami. Planowane wzrosty wydatków dotyczą głównie żywności oraz kosztów podróży. Średnio 2 na 3 osoby deklarują, że w tym roku planują trzymać się ustalonego świątecznego budżetu dokonując zakupów. Mimo wzrostu wydatków i jednoczesnych planowanych ograniczeń, 65% Polaków chce w okresie świątecznym wesprzeć potrzebujących. Średnia kwota planowana na taką pomoc to około 90 złotych. – czytamy w raporcie.

Zespół ekspertów analitycznych Black Red White (BRW) również postanowił zapytać Polaków jak w 2021 roku podchodzą do wystroju świątecznego, kiedy zazwyczaj rozpoczynają przygotowania do świąt, jakie dekoracje wybierają najczęściej i ile pieniędzy przeznaczają na dodatki i prezenty świąteczne dla swoich bliskich.

Dzięki tym badaniom możemy dowiedzieć się między innymi, że większość Polaków (92,8%) dekoruje swoje domy bądź mieszkania na święta, ponad 1/3 Polaków zaczyna dekorowanie domów lub ubieranie choinki w trzecim tygodniu grudnia. Z badań nie da się jasno wyodrębnić czy Polacy są fanami sztucznych (52%) czy żywych (48%) choinek bo odpowiedzi rozkładają się niemal równomiernie. Ponad 60% naszych rodaków co roku kupuje ozdoby świąteczne, wydatki na ten cel dla niespełna 40% respondentów mieszczą się w granicach 100-200zł. Prawie połowa (47,3%) ankietowanych zadeklarowała, ze planuje wydać w przeliczeniu na jedną osobę mniej niż 200 zł. Większość Polaków nie planuje w tym roku wyjazdów lecz planuje pozostać w domu (70%).

Źródło: Raport Black Red White ,,Świąteczne zwyczaje Polaków”

Jak wynika z badania BRW, ponad połowa (52,7%) Polaków w 2021 planuje na prezenty świąteczne dla jednej osoby wydać więcej niż 200 złotych. Te wyniki potwierdzają badania „Nastroje i plany polskich konsumentów w dobie koronawirusa” przeprowadzonych w 2020 roku, z których wynikało, że na prezenty w 2020 roku Polacy wydali średnio 507 złotych (w porównaniu do 583 zł w 2019 roku).

#e-zakupy #e-handel #zakupy świąteczne

/kontakt/deklaracja-dostepnosci/polityka-prywatnosci/