Aktualności

Jak żyć, kiedy Facebook nie działa? Skutki największej w historii awarii giganta mediów społecznościowych

Artykuł / 12.10.2021

Jak żyć, kiedy Facebook nie działa? Skutki największej w historii awarii giganta mediów społecznościowych

O trwającej prawie 6 godzin awarii Facebooka, Instagrama, WhatsAppa i Messengera słyszał chyba cały świat. Konsekwencją są ogromne straty finansowe i wizerunkowe światowego giganta.

 

Jak tłumaczy twórca Facebooka, z powodu błędnej konfiguracji routerów zawiódł protokół DNS i ponad 3,5 mld ludzi na całym świecie 4 października 2021 nie miało dostępu do należących do koncernu mediów społecznościowych. Oprócz ogólnoświatowego społecznego niezadowolenia i nadszarpnięcia reputacji Mark Zuckerberger zapłacił za ten błąd spadkiem wartości należących do niego akcji o prawie 5%. Oznaczało to dla niego spadek na piątą pozycję najbogatszych osób świata ze stratą prawie 7 mld dolarów.

O awarii Facebooka informowały prawie wszystkie media w naszym kraju. Podobne poruszenie zapanowało na całym świecie, szczególnie w USA. Dla wielu użytkowników sieci Facebook oraz inne popularne serwisy giganta to cały Internet, dlatego równocześnie z problemami Facebooka ucierpieli operatorzy telekomunikacyjni, gdyż sporo osób awarię Facebooka utożsamiało z problemami z Internetem.

 

Fakty w liczbach. Kto w Polsce jest użytkownikiem Facebooka?

Jak informuje portal Statista, Facebook ma prawie ¾ udziału w rynku mediów społecznościowych w Polsce i ma ogromną przewagę nad pozostałymi platformami społecznościowymi. Z prognoz ekspertów wynika, że w najbliższych latach będziemy świadkami dalszego wzrostu liczby użytkowników Facebooka w Polsce. Oprócz hostingu społeczności użytkowników, Facebook jest najpopularniejszym narzędziem dla marek, instytucji i osób publicznych, które daje możliwość rozgłosu oraz interakcję z odbiorcami. Najpopularniejsze w Polsce strony na Facebooku to strony polskich sportowców (w szczególności piłkarza Roberta Lewandowskiego), ugruntowane firmy krajowe oraz strony memowe.

Statystyki pokazują, że wiek największej grupy użytkowników Facebooka w Polsce mieści się w granicach od 25 do 34 lat – jest to starsza wiekowo grupa demograficzna, niż w przypadku Instagrama (również należącego do koncernu Zuckerberga) czy TikToka. Z danych wiemy, że użytkowanie mediów społecznościowych to domena najczęściej młodych ludzi (nastolatków), co oznacza, że ​​modne nowe platformy np. TikTok lub Snapchat  mogą być w przyszłości dużymi konkurentami dla Facebooka.

Warto pamiętać, że Facebook jest gigantycznym koncernem, do którego należy nie tylko sam portal o tej nazwie, ale też Instagram oraz dwa najpopularniejsze w Polsce komunikatory – Messenger i WhatsApp. Wszystkie te usługi padły ofiarą awarii.

Według danych NapoleonCat, użytkowników Facebooka jest w naszym kraju ponad 22 mln. Niewiele mniej, bo ponad 17 mln osób w Polsce, korzysta z Messengera. Natomiast Instagrama używa prawie 9 mln Polaków.

 

Portal Cyfrowa.pl, powołując się na Agencję Bloomberg, informuje, że 5 października (w czasie awarii Facebooka) komunikator Signal zarejestrował miliony nowych użytkowników. Z kolei dane z portalu Sensor Tower pokazują, że Telegram, którego funkcjonalności przypominają aplikację WhatsApp, awansował aż o 55 miejsc w rankingu pobranych aplikacji na iPhone’a w USA.

Każda dysfunkcja serwisów społecznościowych niesie za sobą poważne konsekwencje, szczególnie wtedy, kiedy mowa o platformie zrzeszającej tak ogromną liczbę użytkowników. Wiele osób publicznych, instytucji, firm, marek, stron internetowych i aplikacji, korzystających z sieci reklamowej oraz z komunikatorów, liczy straty jakie ponieśli na niewyemitowanych transmisjach i reklamach oraz utrudnieniach w komunikacji.

#Facebook #media społecznościowe #użytkowanie internetu #Instagram

/kontakt/deklaracja-dostepnosci/polityka-prywatnosci/