Aktualności

Dzień Matki w Polsce i na świecie- praktyki i zwyczaje prezentowe

Artykuł / 26.05.2022

Dzień Matki w Polsce i na świecie- praktyki i zwyczaje prezentowe

Historia świętowania Dnia Matki sięga czasów starożytnych. Święto obchodzone corocznie ma na celu okazanie matkom miłości, szacunku, oraz podziękowanie za trud włożony w wychowanie.

Święto Mam obchodzone jest niemal w każdym zakątku świata. Polska jest jedynym krajem na świecie, który obchodzi Dzień Matki 26 maja. Stała data została ustalona po II wojnie światowej i tak zostało do dziś . W ponad 70 państwach świata to święto przypada w drugą niedzielę maja. Najbardziej zimowy termin dla świętowania tego dnia przypada w Indonezji, w której mieszkańcy obchodzą je 22 grudnia. W Egipcie oraz Jordanii dzieci dają swoim matkom upominki 21 marca.

W badaniu YouGov zrealizowanych w 18 krajach na próbie 2000 respondentów w każdym z krajów, zadano badanym pytanie o to, z jakich powodów obchodzą Dzień Matki: czy ze względu na jego wyjątkowość – bo to jest specjalna okazja, czy dlatego, że odczuwają presję ze strony podmiotów komercyjnych, takich jak producenci kartek z życzeniami.

Ankieta przeprowadzona przez YouGov pokazuje, że podejście do  celebrowania dnia matki nie jest jednolite. Duży odsetek osób w niektórych krajach postrzega Dzień Matki jako kłopot, który narzucają ludziom podmioty komercyjne. Z danych można wnioskować, że dla wielu uczestników badania uczucie „konieczności” okazania miłości w konkretnym dniu jest uciążliwe.

W krajach Europy Zachodniej, szczególnie w Danii, 61% dorosłych twierdzi, że Dzień Matki obchodzony jest głównie z powodu nacisków ze strony interesów komercyjnych i jedynie co czwarty (27%) zapytany się z tym nie zgadza. Podobnie jest w Szwecji i Niemczech. Na drugim końcu skali są Polacy. Aż 85% pytanych Polaków stwierdziło, że jest to specjalna okazja, którą należy odpowiednio celebrować. Tylko 10% uważa, że ten dzień jest zbyt skomercjalizowany. Relatywnie wysoki poziom tego sentymentu można znaleźć również w Chinach (64% uważa że to specjalna okazja) i Indiach (60% twierdzi, że dzień mamy to ważna okazja do świętowania). W USA niewielka ponad połowa (54%) uważa, że moment świętowania dnia mamy jest z powodów tradycyjnych, w porównaniu do jednej trzeciej (34%), która postrzega go jako bardziej skomercjalizowane świętowanie.

Według danych na portalu Statista w badaniu dla AdColony w 2021 roku 62% Polaków zadeklarowało, że kupowało prezenty dla swoich mam w poprzednich latach i ma w planach robić to w najbliższym roku.

Z badania dotyczącego Dnia Matki i zakupowych preferencji przeprowadzonego przez AdColony, w którym wzięło udział ponad 1000 dorosłych respondentów, wynika, że 40% planuje dokonać zakupy prezentu za pomocą internetu. Prawie 70% Polaków do zakupu upominku użyje telefonu, na drugim miejscu znalazł się laptop (28% wskazań).

Niemal co drugi (48%) Polak przy kupowaniu prezentów i produktów dla mam inspirował się reklamą mobilną, pomocne w tym kontekście okazały się także media społecznościowe (45%).

Najczęściej wybierane prezenty dla mam to kwiaty, kosmetyki, w tym perfumy, ubrania i biżuteria, co czwarty badany wskazał, że planuje wręczyć upominek osobiście.

Według badań przeprowadzonych w 2022 roku przez Barometr Providenta z okazji Dnia Matki, najpopularniejszym prezentem są zdecydowanie kwiaty – ich zakup deklaruje 31% respondentów. Ten podarek szczególnie popularny jest w grupie mężczyzn (33,7% ) i najmłodszych respondentów (42,4%). Popularnością cieszą się także słodycze (18,2%), składanie życzeń telefonicznie (9,5%) oraz własnoręcznie przygotowany prezent (7,5%). Średnia kwota, jaką Polacy w 2022 roku chcieli przeznaczyć na świętowanie Dnia Matki, wynosi 206,10 zł. Co czwarty (24,5%) respondent planuje nie przekraczać kwoty 50 zł, a 18,4 % chciałby zmieścić się w przedziale 51-100 zł. Blisko co piąty respondent deklaruje, że przeznaczy na Dzień Matki powyżej 100 zł.

#26 maja #Dzień Matki #media cyfrowe #media społecznościowe #zakupy

Autor: Mariola Błażej

/kontakt/deklaracja-dostepnosci/polityka-prywatnosci/