Aktualności

Cyfrowi tubylcy – czy zadomowienie w sieci gwarantuje bezpieczeństwo?

Artykuł / 16.11.2021

Cyfrowi tubylcy – czy zadomowienie w sieci gwarantuje bezpieczeństwo?

Millenialsi to pokolenie cyfrowych tubylców, którzy dorastali z komputerami, urządzeniami inteligentnymi i Internetem w swoich domach i szkołach, ale to nie oznacza, że są całkowicie odporni na oszustwa internetowe, czy telefoniczne.

W badaniach NASK przeprowadzanych w 2018 roku wśród młodzieży szkolnej prawie 16% młodych internautów zadeklarowało, że padło ofiarą nieuczciwego sprzedawcy, a co trzynasty badany przyznał, że zdarzyło mu się skorzystać z  fałszywego sklepu lub platformy internetowej.

Gdzie szukają pomocy?

Niestety aż ponad 10% młodych ludzi, którzy padają ofiarą oszustwa przy dokonywaniu transakcji w sieci w ogóle nie reaguje i nikomu nic o tym nie mówi (10,8%). Nieletni użytkownicy przy problemach z  zakupami przez internet nie mają zwyczaju korzystać z  pomocy instytucji powołanych do ochrony praw konsumenta (robi to tylko 9,6%), czy innych urzędów powołanych do tego celu (7,6%). Internet jest dla młodzieży na tyle ważnym medium, że łatwiej zwracają się o pomoc do administratorów strony czy serwisu (34,3%) niż do instytucji mających reagować w takich przypadkach. O pomoc kogoś z rodziny prosi jedna trzecia (31,8%). Co czwarty młody respondent reaguje na oszustwa internetowe opowiadając o tym znajomym czy rodzinie (26,5%). Mniejszy odsetek zgłasza podejrzaną transakcję w  banku (17,5%) lub informuje o sprawie Policję (16,9%).

 Według raportu amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu z 2018 roku, 20-latkowie prawie trzy razy częściej padają ofiarą oszustwa niż seniorzy. W 2018 roku FTC (Federal Trade Commission) zebrała ponad 1,4 miliona zgłoszeń oszustw, a w 25% tych przypadków ludzie najprawdopodobniej stracili pieniądze.

Chociaż czasem trudno w to uwierzyć, młodsi ludzie zgłaszali utratę pieniędzy częściej niż starsi dorośli, co FTC obserwuje od kilku lat. W 2018 r. 43% osób w wieku 20 lat zgłosiło stratę z powodu oszustwa, podczas gdy w wieku 70 lat zadeklarowało tak tylko 15% osób .

Dlaczego częściej zdarza się paść ofiarą oszustwa młodym ludziom?

Ma to duży związek z ich chęcią udostępniania danych osobowych w Internecie.

Według Franka Abagnale autora książki „Catch Me If You Can”  oszuści stali się o wiele bardziej wyrafinowani w porównaniu do czasów, kiedy mieli do dyspozycji jedynie telefon. Dziś mają do dyspozycji wiele technologii i danych, więc łatwo jest sprawić, by ludzie myśleli i uwierzyli w to, że są np. bankiem.

Na przykład pozornie niewinne quizy dostępne na Facebooku to bardzo łatwy sposób na zebranie danych osobowych wielu użytkowników. Zgodnie z danymi zebranymi przez Business Insider, millenialsi są  grupą użytkowników najbardziej skłonną do udostępniania różnych treści na Facebooku.

Z raportu CERT Polska wynika, że w 2019 r. zarejestrowano 6484 incydenty. Był to rekordowy wzrost liczby obsłużonych incydentów (na poziomie 73% w porównaniu do 2018 r.). Najczęściej występującym typem ataku był phishing, który stanowił ok. 54,2 % wszystkich incydentów. Na drugim miejscu znalazły się zgłoszenia dotyczące złośliwego oprogramowania – ok. 14,9 %. Incydenty z kategorii “obraźliwe i nielegalne treści”, w tym spam, stanowiły ok. 12,1 % wszystkich zarejestrowanych incydentów. Wśród przestępców największą popularnością w 2019 roku cieszyły się dwa rodzaje wyłudzeń typu phishing. Pierwszym z nich był phishing na serwis społecznościowy Facebook. Atakujący publikowali posty zawierające informację o uprowadzeniu dziecka wraz z adresem do strony internetowej, na którym dostępne było nagranie z zajścia. Chcąc obejrzeć nagranie, użytkownik zmuszony był do potwierdzenia ukończenia 18. roku życia, uwierzytelniając się poprzez konto na Facebooku. Drugim popularnym atakiem phishingowym było podszywanie się pod operatora szybkich płatności PayU oraz DotPay. Przestępcy w sposób masowy wysyłali do przypadkowych osób wiadomości e-mail lub SMS zawierające informacje o koniecznej opłacie np. dopłacie do paczki, zapłacie za egzekucję komorniczą i podobne.

 

Wśród wielu – szczególnie starszych – ludzi istnieje przekonanie, że Generacja Z czyli urodzeni po 1997 i Millenialsi  (urodzeni w latach 1981-1996) mają wystarczająco rozległą wiedzę na temat świata cyfrowego, aby unikać internetowych pułapek. Jednak oszuści często wykorzystują socjotechnikę i odnoszą sukces w atakach na grupy, które mogłyby się wydawać są najbardziej na to odporne. Według raportu Social Catfish The State of Internet Scams 2021, liczba ofiar oszustw internetowych w wieku 20 lat i młodszych wzrosła o 156% w latach 2017-2020. Liczba poszkodowanych przez oszustów ludzi w wieku poniżej 20 lat wzrosła z 9053 w 2017 r. do 23186 trzy lata później. Młodzi ludzie odnotowali największy wzrost spośród wszystkich grup wiekowych biorących udział w badaniu. Na przykład grupa wiekowa powyżej 60 lat wzrosła o 112% . W grupie 40-49 lat liczba ofiar oszustw wzrosła o 104%.

 

#cyberzagrożenia #cyberataki #phishing

/kontakt/deklaracja-dostepnosci/polityka-prywatnosci/