Aktualności

Black Friday w Polsce – wielkie promocje czy fałszywe obniżki?

Artykuł / 24.11.2022

Black Friday w Polsce – wielkie promocje czy fałszywe obniżki?

Jak co roku w listopadzie czeka nas dzień wielkich wyprzedaży związany z Black Friday.

W 2022 roku popularne święto zakupowe przypada na 25 listopada. Na pewno ciężko będzie nie zauważyć i przejść obojętnie wobec licznych kolorowych billboardów oraz krzykliwych spotów reklamowych, oferujących wiele produktów w promocyjnych cenach. Ale czy na pewno jest to dla nas korzystne? Dlaczego sprzedawcy nagle drastycznie obniżają ceny produktów, które wcześniej dla wielu klientów były za drogie?

Skąd wywodzi się nazwa Black Friday?

Najwcześniejsze dowody na pierwsze użycie wyrażenia Black Friday, czyli czarny piątek, pochodzą z Filadelfii. W 1961 roku policja z Filadelfii i Rochester użyła terminu „czarny piątek”, aby opisać tłum ludzi oraz korki, które powstały na skutek rozpoczęcia przedświątecznych zakupów przez ludność USA. W znanym amerykańskim dzienniku „The New York Times” to wyrażenie zostało użyte 29 listopada 1975 roku, aby określić „najbardziej ruchliwy dzień zakupów oraz największy ruchu w roku” w Filadelfii.

Jaki stosunek do Black Friday mają Polacy?

Z raportu Expertsenser „Polacy i Black Friday”, zrealizowanego pod koniec 2020 roku, wynika, że ponad co piąty (22,4%) Polak preferuje robienie zakupów podczas czarnego piątku. Niespełna połowa (44,5%) ankietowanych nie uzależnia swoich decyzji zakupowych od tego wydarzenia i traktuje Black Friday jako jedną z wielu korzystnych okazji. Blisko co trzeci respondent (27,6%) w tym dniu preferuje zakupy przez internet. Ponad połowa (57,6%) uczestników badania z racji zakupowego święta nie widzi różnicy między ofertami dostępnymi w sklepie stacjonarnym a sklepie internetowym, jednak co trzeci uważa, że lepsze oferty można spotkać w internecie. Polaków do zakupów w tym dniu szczególnie motywuje obniżka cenowa – wskazało tak prawie 80% ankietowanych. Wśród osób biorących udział w badaniu CAWI dokładnie 62% zadeklarowało, że przynajmniej raz skorzystało z oferty Black Friday.

Jak do Black Friday przygotowują się polskie sklepy internetowe?

Z raportu Shoper pt.: „Jak polskie sklepy internetowe przygotowują się do Black Friday 2021” wynika, że blisko 70% polskich sprzedawców internetowych planowało akcje promocyjne na cały Black Week, a co czwarty zapytany zadeklarował, że akcje promocyjne sklepu odbędą się tylko w Black Friday. Prawie trzy czwarte (73,3%) sprzedawców planowało w tym czasie obniżkę cen, połowa (59,3%) zamierzała zainwestować w działania promocyjne w mediach społecznościowych. Natomiast 42,9% właścicieli sklepów internetowych chciało z tej okazji przygotować dla swoich klientów specjalną ofertę. Jeśli chodzi o planowane rabaty, to tutaj pojawiała się głównie odpowiedź dotycząca rabatów procentowych (75,8%), darmowej dostawy (43,5%) oraz rabatów kwotowych (28%). Wiele firm deklarowało również podejmowanie w tym czasie licznych działań marketingowych, aby zachęcić klientów do kupowania produktów właśnie w ich sklepie. Wśród takich działań promocyjnych pojawiały się w szczególności kampanie produktowe Google Ads (45,3%), zmiany wyglądu strony internetowej (32,9%) oraz kampanie produktów Facebook Ads (31,1%).

Cała prawda o wielkich promocjach

Firma Deloitte już od kilku lat sprawdza i porównuje ceny produktów w sklepach na czarny piątek z cenami, jakie sklepy oferują tydzień przed tym wydarzeniem (badanie dotyczy 800 sklepów internetowych). Z raportu tej firmy wynika, że w ubiegłym roku obniżki cen w czasie Black Friday wyniosły średnio jedynie 3,4% w porównaniu z piątkiem tydzień wcześniej, czyli 20 listopada. Skala promocji w poprzednich latach była równie niewielka jak w roku 2021. Firma Deloitte na zakończenie raportu pisze, że „promowany przez sprzedawców Black Friday to w dużej mierze zabieg marketingowy”. Dzieje się tak, gdyż sprzedawcy, chcąc wyprzedać produkty zalegające im na półkach czy w magazynach sklepowych, używają wielu sztuczek. Co zatem warto wiedzieć, zanim wyruszymy na zakupy?

Oto kilka ważnych rad:

  1. Lista zakupów przed wyjściem do sklepu to podstawa i to nie tylko w Black Friday – nie kupuj niczego pod wypływem emocji.
  2. Porównuj ceny produktów w różnych sklepach, stacjonarnych i internetowych. Sprawdzaj ceny na metce.
  3. Ceny za granicą mogą wydawać się niższe, ale pamiętaj o dopłacie za dostawę czy cło.
  4. Zawsze możesz skorzystać z prawa reklamacji.
  5. Prawo zwrotu produktu w sklepie stacjonarnym ustala sprzedawca. Trzeba na to uważać, licząc się z tym, że nie zawsze będziemy mogli produkt zwrócić.

W tym zakupowym czasie i szale promocji warto pamiętać o rozsądku i zdawać sobie sprawę, że zdecydowana większość promocji nie jest żadną okazją.

#Black Friady #zakupy #e-zakupy #e-commerce

Autor: Mariola Błażej

/kontakt/deklaracja-dostepnosci/polityka-prywatnosci/